Hydremas nye generation af grave-læssemaskiner

En ny generation af Hydrema 906 og 926 klar til indsats. En totalt re-designet front sikrer endnu bedre udsyn for maskinføreren. 906’eren er samtidig gjort mere kompakt og med 24 tommer-hjul som standard

Jan Werner Jensen, administrerende direktør for Hydrema, som er Danmarks eneste producent af store entreprenørmaskiner, sprudler af optimisme. Hans udviklingsteam med udviklingschef Thorkil K. Iversen i spidsen, har barslet med F-generationen af Hydremas kendte 906, 908, 926 og 928-modeller. Maskiner som mange betegner som rendegravere. Det lever de med på fabrikken i Støvring i Nordjylland. Men reelt er maskinerne mere end rendegravere.

Der er tale om fuldgyldige gravemaskiner og læssemaskiner i kombination. Hydrema-maskinerne har knækstyring, som effektive læssemaskiner skal have. Gravearmen er med ægte sideforskydning. Det betyder, at man med en knækstyret Hydrema på byggepladsen har såvel en regulær 10 tons læssemaskine og samtidig en 8-10 tons gravemaskine”, forklarer udviklingschef Thorkil K. Iversen.

Hydrema bejler til byggepladserne med grave-læssemaskinerne, hvor én maskine snildt klarer det samme som en gravemaskineog en læssemaskine
Hydrema bejler til byggepladserne med grave-læssemaskinerne, hvor én maskine snildt klarer det samme som en gravemaskine og en læssemaskine. Tilmed hurtigere, fordi grave-læssemaskinen er hurtig at komme rundt med.

Uændret helhjertet

Netop kombinationen af to reelle maskiner sikrer naturligvis en meget stor udnyttelse på byggepladserne. Det er en af mange gode årsager til, at Hydrema holder fast ved produktionen af maskintypen, som har været på programmet næsten helt fra virksomhedens start i 1959.
”Andre maskinproducenter har valgt at fokusere på andre maskinsegmenter. Forskellen på dem og Hydrema er netop, at vi i Støvring producerer grave-læssemaskiner med de ekstra muligheder, det giver i forhold til traditionelle rendegravere. Derfor satser vi uændret helhjertet på maskintypen, som kan løse mange forskellige opgaver på byggepladserne. Dermed er det ikke nødvendigt med flere maskiner til at udføre arbejdet”, siger administrerende direktør Jan Werner Jensen.
Grave-læssemaskinernes gesvindthed er blandt de kvaliteter, som Hydrema hæger om og til stadighed udbygger.

Hurtigt rundt

”Maskinerne transporteres jo hurtigt og nemt både til og fra byggepladserne. Og under selve arbejdet kommer de hurtigt rundt og tager sig af mange forskellige opgaver. En minilæsser og en minigraver kan have vanskeligt ved at transportere sig selv og materialer hurtigt rundt på en byggeplads. Det går langt nemmere med en grave-læssemaskine”, påpeger Thorkil K. Iversen.
Cummins-motorerne i maskinerne i den nye F-serie er opgraderet til Stage 4 og dermed en endnu finere emissionsgrad. For de to mindste maskiner er der samtidig sket en forøgelse af motorkraften med 12 hk til nu 122 hk. De to store kolleger er med ændret powerbulge, som sikrer mere effekt og bedre sejtræk ved at reducere motoromdrejningerne.
Konstruktørerne i Støvring har ikke holdt sig tilbage med fornyelser også uden for motorrummene. De nye maskiner er med fuldstændig re-designede forender, som totalt medfører en klar optimering af maskinførerens udsyn fra kabinen. Det giver bedre kik til skovlen og ned langs siden af motorhjelmen ved montering af redskaber.

Kompakt 906’er

Mere kompakt og flere kræfter. Hydrema 906F har fået flere heste i motorrummet, samtidig med at det nye design gør den endnumere gesvindt på byggepladserne
Mere kompakt og flere kræfter. Hydrema 906F har fået flere heste i motorrummet, samtidig med at det nye design gør den endnu mere gesvindt på byggepladserne.

”Hele forenden på maskinerne er om-konstrueret, og så har vi adskilt serierne mere og gjort 906F mere kompakt end 926F. Hverken komfort eller støjniveau findes bedre i andre rendegravere med fuldaffjedrede kabiner”, siger udviklingschef Thorkil K. Iversen.

Med F-serien får grave-læssemaskinerne samme elektroniske arkitektur og instrumentpanel som Hydremas F-serie dumpere. Det giver en række nye funktioner og samtidig større mulighed for individuel tilpasning af maskinernes hydraulikfunktioner. På trods af de mange nye features, er det stadig ukompliceret at køre en grave-læssemaskine, lover Thorkil K. Iversen.
”Det er en skrøne, at en grave-læssemaskine kræver en bedre uddannet maskinfører. Hvis man kan finde ud af at dreje et førersæde, kan man også køre en grave-læssemaskine. Og vore sæder er i øvrigt elektriske”, siger udviklingschefen.

Premiere på Intermat

Hydremas udviklingsfolk har boltret sig med den nye F-serie. Mange detaljer er fulgt i halen af de store forandringer som Stage 4-motor og den nye front-konstruktion

Hydremas udviklingsfolk har boltret sig med den nye F-serie. Mange detaljer er fulgt i halen af de store forandringer som Stage 4-motor og den nye front-konstruktion

Hydrema giver den nye F-serie den helt store introduktion både internationalt og ikke mindst i Danmark i de kommende måneder.

  • Den første præsentation, og dermed verdenspremieren, sker ved den internationale entreprenørudstilling Intermat i Paris fra den 23. til 28. april.
  • I starten og slutningen af maj er de nye maskiner med på henholdsvis Vei og Anlegg i Norge og Maskinmässan i Sverige.
  • Den danske lancering på Hydrema-centrene kommer til at foregå fra den 14. til den 18. maj
  • Derefter går det løs på de danske dyrskuer med Landbrugsmessen på Gammel Estrup på Djursland som det første den 26. – 27. maj
  • Det Sønderjyske Dyrskue følger den 1. – 2. juni, derefter Roskilde Dyrskue fra den 8. til 10. juni.
  • Forventelig vil de nye Hydrema’er påkalde sig en del opmærksomhed også på den danske entreprenørmesse E&H 2018 i Herning fra den 14. til den 16. juni. Her vil der være rig mulighed for at prøvekøre maskinerne.
  • Derefter gælder det Hjørring Dyrskue den 22. og 23. juni og Landsskuet i Herning den 5. til 7. juni.